در دنیای پیچیده و رقابتی سئو تکنیکال، یکی از چالش‌های مهم فروشگاه‌های اینترنتی، مدیریت محتوای تکراری (Duplicate Content) است. این مشکل به‌ویژه در صفحات محصولاتی که ویژگی‌های مشابه دارند (مانند محصولات با رنگ یا سایزهای مختلف) بیشتر دیده می‌شود. موتورهای جستجو مانند گوگل، با مواجهه با چنین صفحاتی ممکن است در تشخیص نسخه اصلی دچار سردرگمی شوند و در نتیجه، رتبه‌بندی سایت را تحت تأثیر قرار دهند.  

راه‌حل حرفه‌ای برای این چالش، استفاده از تگ Canonical است. این تگ به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که کدام نسخه از صفحه، نسخه اصلی و مرجع محسوب می‌شود. اما وقتی با هزاران محصول روبه‌رو هستید، درج دستی این تگ‌ها نه‌تنها زمان‌بر، بلکه مستعد خطاهای انسانی است.  

در این مقاله، ابتدابا تنظیمات بخش SEF URL هیکاشاپ آشنا می شوید و در ادامه به شما آموزش می‌دهیم چگونه با استفاده از Mass Action (اقدامات جمعی) فروشگاه ساز Hikashop (هیکاشاپ)، لینک‌های Canonical را به‌صورت خودکار و یکجا برای محصولات خود تنظیم کنید. این روش نه‌تنها در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند، بلکه دقت و یکپارچگی ساختار سئوی سایت شما را نیز بهبود می‌بخشد. 

در پایان نیز درباره نحوه تنظیم سایت مپ محصولات Hikashop (هیکاشاپ) توسط کامپوننت JSite map نیز مطلب مختصر ولی بسیار مفیدی یاد خوهید گرفت.

اگر می‌خواهید از شر محتوای تکراری خلاص شوید و عملکرد بهینه‌تری در نتایج جستجو داشته باشید، این راهنمای عملی را از دست ندهید!

بررسی تنظیمات سئو Hikashop (هیکاشاپ)

چنانچه در Hikashop (هیکاشاپ) به بخش system -> configuration (در زبان فارسی: سیستم -> تنظیمات) بروید و در برگه Features (ویژگی ها) به بخش SEF url options (تنظیمات SEF url) بروید بخش تنظیمات سئو Hikashop (هیکاشاپ) رامیبینید:

تنظیمات seo سئوی hikashop هیکاشاپ

حالا هر گزینه را توضیح می دهیم. توجه داشته باشید که این گزینه‌ها نیاز به فعال بودن سیستم SEF در پیکربندی جوملای شما دارند.

Simplified breadcrumbs (ساده سازی مسیریاب ها)

این گزینه برای مسیریاب نمایش داده شده توسط ماژول مسیریاب جوملا در صفحه محصول است.

ساختار مسیریاب در صفحه محصول به صورت زیر است: {home} > {menu item} > {sub menu item} ... > {category} > {sub category} ... > {product}

هنگامی که این گزینه فعال می‌شود، بخش {category} > {sub category} ... > از مسیریاب حذف می‌شود و امکان نمایش URLهای کوچک‌تر صفحه محصول را فراهم می‌کند که به طور بالقوه برای SEF شما مفید است.

هنگامی که این گزینه غیرفعال می‌شود، پارامتر "category_pathway" به URLهای صفحه محصول اضافه می‌شود تا سیستم بتواند به درستی بخش {category} > {sub category} ... > از مسیر مسیریاب را نمایش دهد.

توجه داشته باشید که اگر گزینه «اجبار به استفاده از URLهای متعارف در فهرست‌ها» فعال باشد و در محصولات خود URLهای متعارف داشته باشید، هنگام تغییر این گزینه هیچ تغییری مشاهده نخواهید کرد زیرا به پارامتر «category_pathway» در URLها وابسته است.

Remove products and categories id in URLs (حذف شناسه محصولات و دسته‌بندی‌ها در URLها)

وقتی این گزینه فعال شود، شناسه محصولات و دسته‌بندی‌ها در URLهای SEF تولید شده حذف می‌شود.
توجه داشته باشید که وقتی آن را فعال می‌کنید، URLهای قبلی با شناسه‌ها همچنان کار می‌کنند.

نقص این سازگاری معکوس این است که نمی‌توانید در ابتدای نام مستعار محصولات/دسته‌بندی‌های خود عددی داشته باشید، در غیر این صورت سیستم هنگام کلیک روی لینک، به دنبال محصول دیگری می‌گردد.

توجه داشته باشید که اگر «اجبار به استفاده از URLهای متعارف در فهرست‌ها» فعال باشد و URLهای متعارف در محصولات خود داشته باشید، هنگام تغییر این گزینه هیچ تغییری مشاهده نخواهید کرد.

Force canonical URLs on listings (اجبار به استفاده از URLهای متعارف در فهرست‌ها)

اگر در این گزینه گزینه «خیر، URLها را تولید کن» را انتخاب کنید، سیستم به صورت پویا URLهای SEF (مثلاً https://www.hikashop.com/extensions/hika-business.html) را بر اساس URLهای غیر SEF (مثلاً index.php?option=com_hikashop&ctrl=product&task=show&cid=10&alias=hika-business&Itemid=12) برای هر لینک تولید می‌کند.

بسته به نحوه تنظیم منوها/ماژول‌های شما، این امر می‌تواند به طور بالقوه منجر به مشکلات «URLهای تکراری برای محتوای یکسان» شود که منجر به کاهش رتبه صفحه شما می‌شود.

گزینه «استفاده از URL متعارف در صورت مشخص شدن» باعث می‌شود سیستم از URL متعارفی که می‌توانید هنگام ویرایش محصولات/دسته‌بندی‌های خود در صورت وجود مشخص کنید، استفاده کند.

اگر وجود نداشته باشد، URL SEF را بر اساس URL غیر SEF تولید می‌کند. در نهایت، اگر گزینه «استفاده از URL متعارف و تولید آن در صورت وجود» را انتخاب کنید، سیستم در صورت وجود URL متعارف از آن استفاده می‌کند، در غیر این صورت، URL SEF را بر اساس URL غیر SEF تولید می‌کند و سپس آن URL SEF را به عنوان URL متعارف محصول/دسته‌بندی شما ذخیره می‌کند و از بار پر کردن دستی تمام URLهای متعارف برای شما اجتناب می‌کند.

Category SEF name (نام SEF دسته‌بندی)

شما می‌توانید در این فیلد مشخص کنید که در لینک محصول به جای بخش category از چه عبارتی می‌خواهید استفاده کنید. همچنین می‌توانید این فیلد را پاک کنید تا بخش category ازدر لینک محصول به طور کامل حذف شود. با این حال، نمی‌توانید هر دو بخش product و category را از لینک محصول حذف کنید.

توجه داشته باشید که اگر «اجبار به استفاده از URLهای متعارف در فهرست‌ها» فعال باشد و URLهای متعارف در محصولات خود داشته باشید، هنگام تغییر این گزینه هیچ تغییری مشاهده نخواهید کرد.

Product SEF name (نام SEF محصول)

شما می‌توانید در این فیلد مشخص کنید که در لینک محصول به جای بخش product از چه عبارتی می‌خواهید استفاده کنید. همچنین می‌توانید این فیلد را پاک کنید تا بخش product ازدر لینک محصول به طور کامل حذف شود. با این حال، نمی‌توانید هر دو بخش product و category را از لینک محصول حذف کنید.

توجه داشته باشید که اگر «اجبار به استفاده از URLهای متعارف در فهرست‌ها» فعال باشد و URLهای متعارف در محصولات خود داشته باشید، هنگام تغییر این گزینه هیچ تغییری مشاهده نخواهید کرد.

Checkout SEF name (نام SEF صفحه پرداخت)

شما می‌توانید در اینجا به جای بخش checkout لینک صفحه پرداخت، عبارتی را که می‌خواهید مشخص کنید.

توجه داشته باشید که اگر «اجبار به استفاده از URLهای متعارف در فهرست‌ها» فعال باشد و در محصولات خود URLهای متعارف داشته باشید، هنگام تغییر این گزینه هیچ تغییری مشاهده نخواهید کرد.

Alias automatic filling (پر کردن خودکار نام مستعار)

با فعال شدن این گزینه، نام مستعار محصولات و دسته‌ها به طور خودکار بر اساس نام محصول پر می‌شود.

پر کردن خودکار کلمات کلیدی محصول و توضیحات متا

هنگامی که فعال می‌شود، کلمات کلیدی و توضیحات متای محصولات به طور خودکار از توضیحات محصول هنگام ذخیره محصول در پنل مدیریت تولید می‌شوند.

برای کلمات کلیدی، سیستم تعداد دفعاتی که هر کلمه در توضیحات ظاهر می‌شود را جمع می‌کند و از کلماتی که بالاترین امتیاز را دارند استفاده می‌کند.

برای توضیحات متا، سیستم تمام تگ‌های HTML را از توضیحات حذف کرده و متن توضیحات را برش می‌دهد.

تعداد کلمات کلیدی تولید شده

تعداد کلمات کلیدی که به طور خودکار از توضیحات محصول تولید می‌شوند.

این گزینه فقط در صورتی ظاهر می‌شود که تنظیم "پر کردن خودکار کلمات کلیدی محصول و توضیحات متا" فعال باشد.

حداکثر اندازه توضیحات متا

حداکثر اندازه توضیحات متا که به طور خودکار از توضیحات محصول تولید می‌شود (بر حسب تعداد کاراکتر).

این گزینه فقط در صورتی ظاهر می‌شود که تنظیم "پر کردن خودکار کلمات کلیدی محصول و توضیحات متا" فعال باشد.

فهرست استثنائات کلمات کلیدی

تمام کلماتی را که برای انتخاب کلمات کلیدی نادیده گرفته می‌شوند، در اینجا فهرست کنید.

این گزینه فقط در صورتی ظاهر می‌شود که تنظیم «پر کردن خودکار کلمات کلیدی و توضیحات متای محصول» فعال باشد.

تنظیمات توصیه شده نویسنده مقاله

شخصا توصیه می کنم ساده سازی مسیریاب را فعال کنید. همچنین برای تمام دسته بندیها و زیردسته های محصولات، منو های مربوطه را به همان ترتیبی که در مجموعه هایتان هست ایجاد کنید. سپس فیلد Product SEF name را پاک کنید تا خالی بماند تا عبارت product در لینک محصول نمایش داده نشود. در ادامه تصویری از تنظیمات توصیه شده مشاهده می کنید:

تنظیمات توصیه شده seo سئوی hikashop هیکاشاپ

همچنین با تنظیم امکان mass action (اقدامات جمعی) برای درج خودکار لینک های canonical کوتاه، سئوی وبسایت خودتان را بهبود ببخشید.

درج لینک canonical برای محصولات و دسته بندی ها بطور خودکار با mass action (اقدامات جمعی)

در این آموزش ما قصد داریم با استفاده از mass action (اقدامات جمعی)، هنگامی که محصول یا دسته بندی ای ایجاد یا ذخیره می شود، لینک های canonical کوتاه برای آن محصولات یا دسته بندی ها بطور خودکار ایجاد کنیم.

بطور جدی توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی در بخش mass action (اقدامات جمعی) هیکاشاپ، حتما از وبسایت تان نسخه پشتیبانی تهیه کنید.

تصویر زیر حاوی تنظیمات mass action (اقدامات جمعی) برای درج خودکار لینک های canonical کوتاه در بخش مدیریت محصولات است.

درج لینک canonical برای محصولات و دسته بندی ها بطور خودکار با mass action (اقدامات جمعی)

در ادامه نیز ویدئویی از جزئیات را مشاهده خواهید کرد:

تنظیم سایت مپ محصولات Hikashop (هیکاشاپ) توسط کامپوننت JSite map

کامپوننت JSite map یکی از بهترین کامپوننت های سازنده نقشه سایت برای جوملا هست. این کامپوننت با وجود پلاگین های ادغام، از بسیاری از کامپونت  های جوملا پشتیبانی و می توانید برای آنها سایت مپ های دقیق بسازد.