در این مطلب آموزشی، گام‌به‌گام نحوه افزودن Structured Data (داده‌های ساختاریافته) به مقالات جوملا را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا با روش‌های ساده و کاربردی برای پیاده‌سازی این قابلیت آشنا شوید و وب‌سایت خود را یک قدم بهینه‌تر کنید.

در دنیای وب، ارائه اطلاعات به شکلی که موتورهای جستجو بتوانند آن را بهتر درک کنند، اهمیت زیادی دارد. یکی از روش‌های مؤثر برای بهبود نمایش اطلاعات در نتایج جستجو، استفاده از Structured Data (داده‌های ساختاریافته) است. Structured Data (داده‌های ساختاریافته) به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتوای صفحات وب را به صورت دقیق‌تر و سازمان‌یافته‌تر تحلیل کنند و در نتیجه، نمایش بهتری از اطلاعات در قالب Rich Snippets (نتایج غنی شده یا ریچ اسنیپت‌ها) ارائه دهند.

اگر شما از سیستم مدیریت محتوای جوملا برای وب‌سایت خود استفاده می‌کنید، افزودن Structured Data (داده‌های ساختاریافته) به مقالات می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سئو و دیده شدن مطالب شما داشته باشد. این کار نه تنها باعث افزایش نرخ کلیک (CTR) در نتایج جستجو می‌شود، بلکه تجربه کاربری را نیز بهبود می‌بخشد.

در این آموزش یاد خواهید گرفت که چگونه انواع محتوای Structured Data را به صفحات خود اضافه کنید و با کامپوننت جوملا مورد علاقه خود ادغام کنید. بیایید نحوه انجام آن را با 4 مرحله آسان زیر بیان کنیم.

  1. یک Structured Data جدید ایجاد کنید
  2. Content Type & Integration را انتخاب کنید
  3. ویژگی های نوع محتوای را مشخص کنید
  4. قوانین انتشار را تعیین کنید

مرحله 1: یک آیتم Structured Data (داده ساختاریافته) جدید ایجاد کنید

از منوی Components گزینه Google Structured Data را انتخاب کنید، به بخش Items بروید و روی دکمه New کلیک کنید تا یک آیتم Structured Data Item جدید ایجاد کنید، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است.

اضافه کردن Structured Data به مقالات جوملا

مرحله 2: Content Type (نوع محتوا) و Integration (ادغام) را انتخاب کنید.

در صفحه بعدی، باید آیتم Structured Data خود را تنظیم کنید. در ابتدا، 3 گزینه زیر در دسترس خواهد بود:

اضافه کردن Structured Data به مقالات جوملا

Title (عنوان): این فیلد، عنوان آیتم Structured Data (داده های ساختاریافته) است. می‌توانید عبارت دلخواه خود را وارد کنید زیرا این عبارت فقط در قسمت مدیریت ظاهر می‌شود.

Content Type (نوع محتوا): نوع محتوایی که می خواهید در صفحه ایجاد کنید. انواع محتوای پشتیبانی شده را مشاهده کنید.

Integration (ادغام): ادغام - کامپوننتی که می خواهید Content Type (نوع محتوا) را برای آن تولید کنید. Integration (ادغام) های پشتیبانی شده را مشاهده کنید.

در مرحله بعد، برای ذخیره آیتم Structured Data کلیک کنید. پس از بارگیری مجدد صفحه، 2 بخش جدید ظاهر می شود.

مرحله 3: ویژگی های نوع محتوا را انتخاب کنید

هر نوع محتوا از مجموعه‌ای از ویژگی‌ها (عنوان، توضیحات، تاریخ، رتبه‌بندی و غیره) تشکیل شده است که برای ایجاد نشانه‌گذاری Schema (اسکیما) معتبر و بدون خطا باید به درستی پر شوند. افزونه Google Structured Data مکانیزم نگاشت بسیار منعطف و قدرتمندی دارد تا به شما کمک کند این ویژگی ها را با مقادیر صفحه فعلی مانند عنوان صفحه، توضیحات، ویژگی های متا، فیلدهای سفارشی صفحه، اطلاعات سایت یا حتی مقادیر سفارشی مطابقت دهید.

در مقابل هر فیلد Content Type Property یک فیلد Drop Down خواهید دید. اینجاست که می‌توانید گزینه‌ای را که می‌خواهید با آن ویژگی فعلی را انتخاب کنید، انتخاب کنید.

اضافه کردن Structured Data به مقالات جوملا

گزینه های Mapping (نگاشت)

گزینه های Mapping (نگاشت) عمدتاً در 5 گروه زیر دسته بندی می شوند:

Integration یا ادغام: از این گروه برای انتخاب یک property (خصیصه) با داده های مرتبط با Integration (ادغام) انتخاب شده استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر از Joomla Content Integration (ادغام با محتوای جوملا) استفاده می کنید و گزینه Title (عنوان) را انتخاب کرده اید، مقدار property (خصیصه) همیشه برابر با عنوان مقاله جوملا است که کاربر در حال حاضر در حال مرور آن است.

Custom Fields یا فیلدهای سفارشی: از این گروه برای ترسیم یک property (خصیصه) با یک فیلد سفارشی مرتبط با Integration (ادغام) انتخاب شده استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر مقالات جوملا شما از فیلدهای سفارشی استفاده می کنند، می توانید یک property (خصیصه) را با هر یک از این فیلدهای سفارشی انتخاب کنید.

Page یا صفحه: از این گروه برای ترسیم یک property (خصیصه) با گزینه های مربوط به صفحه فعلی استفاده کنید. به عنوان مثال، گزینه Page Meta Description (توضیحات متا صفحه) مقدار توضیحات متا صفحه ای را که کاربر در حال حاضر در حال مشاهده آن است برمی گرداند.

Site یا سایت: از این گروه برای انتخاب یک property (خصیصه) با مقادیر تنظیم شده در تنظیمات کلی جوملا استفاده کنید. به عنوان مثال، Site Name (نام وبسایت) نام تنظیم شده در صفحه پیکربندی کامپوننت Googel Structure Data را برمی گرداند. اگر هیچ یک تنظیم نشده باشد، به جای آن از مقدار تنظیم شده در Site Global Configuration (پیکربندی کلی جوملا ) استفاده می شود.

Custom Info اطلاعات سفارشی: اگر می خواهید property (خصیصه) دارای مقدار ثابتی باشد از این گروه استفاده کنید.

مرحله 4: انتشار قوانین (اختیاری)

در این بخش، می‌توانید صفحاتی را که قرار است آیتم Structure Data (داده‌های ساختاریافته) در آن‌ها با استفاده از مجموعه‌ای از قوانین انتشار تولید شود، هدف قرار داده و پالایش کنید.

قوانین انتشار اضافه کردن Structured Data به مقالات جوملا

اگرچه قوانین انتشار ممکن است برای هر Integration (ادغام) متفاوت باشد، اکثر آنها با دو قانون انتشار استاندارد همراه هستند. یک قانون مبتنی بر صفحه که می تواند برای هدف قرار دادن صفحات موجود خاص از Integration (ادغام) انتخاب شده استفاده شود، و یک قانون مبتنی بر دسته بندی که می تواند برای هدف قرار دادن صفحات اختصاص داده شده به دسته های خاص استفاده شود.

اگر نمی‌خواهید هر بار که صفحه جدیدی در زیر دسته‌های انتخابی ایجاد می‌کنید، با Structure Data (داده‌های ساختاریافته) سروکار داشته باشید، از قانون مبتنی بر دسته استفاده کنید.

به یاد داشته باشید، در صورتی که هیچ یک از قوانین انتشار موجود را فعال نکنید، Structure Data (داده‌های ساختاریافته) در تمام صفحات Integration (ادغام) انتخاب شده ایجاد می شود.