در این راهنمای دقیق، توضیح می‌دهیم که Rich Results (نتایج غنی) چگونه به وب سایت شما کمک می‌کنند و چگونه سئو جوملا شما را افزایش می‌دهند. ما همچنین نشانه‌گذاری Schma (اسکیما) را تعریف می‌کنیم و نشان می‌دهیم که چگونه Structured Data (داده‌های ساختاریافته) را به وب‌سایت جوملا خود اضافه کنید.

با گذشت زمان، گوگل روش خود را برای واکشی (fetch) و نمایش محتوا در نتایج جستجوی خود تغییر داده است. اکنون، شما تنها تکه‌ لینک های آبی معمولی را که صفحات موتور جستجو را پر می‌کنند، نخواهید دید. در عوض، عناصر تعاملی و گرافیکی و تکه متون اضافه ای را در زیر اکثر پیوندها مشاهده خواهید کرد که در مجموع به آن نتایج جستجوی غنی یا Rich Results و به هر کدام از آن تکه متون نیز Rich Snippets می گویند.

Rich Results نتایج غنی چیست؟

Rich Results نتایج جستجوی بهبود یافته بصری است که حاوی اطلاعات بیشتری نسبت به یک نتیجه جستجوی معمولی است. به آن نتایج غنی می گویند زیرا نتایج جستجوی «غنی تر» را نمایش می دهد و جزئیات بیشتری را در اختیار کاربر قرار می دهد.

به عنوان مثال، وقتی کاربری برای «رستوران‌های نزدیک من» جستجو می‌کند، Google کسب‌وکارها و رستوران‌های محلی اطراف را با نظرات و رتبه‌بندی‌ها بر اساس موقعیت مکانی نشان می‌دهد.

یک نتیجه جستجوی استاندارد، عنوان را به رنگ آبی و URL و توضیحات متا را به رنگ سیاه نشان می دهد. در مقابل، نتایج غنی معمولاً تصاویر و اطلاعات اضافی مانند رتبه‌بندی‌ها، رأی‌ها، دستورالعمل‌ها، قیمت‌ها، سهام، ویدیوها، محصولات و انواع دیگر محتوا را نشان می‌دهند.

برای توضیح بیشتر:

یک نتیجه جستجوی استاندارد در SERP ها به این صورت است:

نتایج جستجوی معمولی

از سوی دیگر، یک Rich Result (نتیجه غنی) ممکن است مانند این نمایش داده شود:

نتیجه جستجوی غنی شده

همانطور که در بالا نشان داده شد، یک Rich Result (نتیجه غنی) برای یک دستور غذا ممکن است شامل زمان‌بندی آماده‌سازی، لینک‌های سایت، رتبه‌بندی و رای‌هایی باشد که توسط سایر کاربران داده شده است.

تمام اطلاعات اضافی نمایش داده شده در نتایج جستجو از Structured Data (داده‌های ساختاریافته) صفحه استخراج می شود. در بخش Structured Data (داده‌های ساختاریافته) بیشتر بحث خواهیم کرد.

اگر عبارت Rich Results برای شما ناآشنا به نظر می رسد، ممکن است اصطلاحات Rich Cards، Rich Snippets یا Enriched Results را شنیده باشید - همه این اصطلاحات در گذشته به جای Rich Results (نتایج غنی) استفاده می شدند. برای حل و فصل همه چیز، گوگل تصمیم گرفت از Rich Results بجای سایر اصطلاح دیگر استفاده کند.

انواع Rich Results (نتایج غنی)

Rich Results (نتایج غنی) به ده‌ها شکل مختلف هستند. برخی از آنها بطور معمول مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند تقریباً برای هر نوع وب سایتی مفید باشند، مانند:

  • مقاله
  • بررسی
  • رتبه بندی
  • سوالات متداول
  • ویدئو
  • مسیریاب

برخی از انواع Rich Results (نتایج غنی) فقط مربوط به نوع خاصی از وب سایت هستند، مانند:

  • محصول
  • تحصیل
  • پرسش و پاسخ
  • کتاب
  • رویداد
  • فرصت شغلی
  • دوره آموزشی

در اینجا چند نمونه از انواع نتایج غنی آورده شده است:

Product یا محصول

Product Rich Results (نتایج غنی محصول)، اطلاعات مربوط به محصول مانند قیمت‌گذاری، در دسترس بودن و رتبه‌بندی کاربران را نشان می‌دهد.

نتایج غنی rich resualts محصول

Event یا رویداد

Event Rich Results (نتایج غنی رویداد)، اطلاعاتی درباره رویداد (همایش ها - تیاترها - اکران فیلم و امثال آن ) های آینده، از جمله زمان و مکان ارائه می‌دهند.

نتایج غنی شده رویداد

Review یا بررسی ها

Review Rich Results (نتایج غنی بررسی) شامل ویجت محبوب ترین ها، تعداد ستاره های رتبه بندی و غیره است. به کاربران کمک می کند تصمیم بگیرند که آیا یک محصول ارزش کلیک کردن روی آن را دارد یا خیر. نتایج غنی شده Review معمولاً هنگام جستجوی رستوران ها، هتل ها، دستگاه های تلفن همراه و محصولات یافت می شود.

نتایج غنی شده بررسی

Recipe یا دستور پخت

در Recipe Rich Results (نتایج غنش شده دستور پخت)، ریز متن هایی جزئیات لازم مانند زمان پخت، رتبه‌بندی، بررسی‌ها، مواد تشکیل دهنده و تصاویر دستور غذا را نمایش داده و برجسته می‌کنند.

نتایج غنی شده دستور پخت

FAQ یا سوالات متداول

FAQ Rich Results (نتایج غنی شده پرسش‌های متداول) شامل فهرستی از سؤالات و پاسخ‌های مربوط به آن‌ جستجوی خاص ارائه میدهد.

نتایج غنی شده پرسش های متداول

Video ویدیو

video Rich results (نتایج غنی شده ویدیو)، اطلاعاتی را درباره ویدیوها در نتایج جستجو نشان می‌دهد، با گزینه‌ای برای پخش ویدیو، تعیین بخش‌ها و تماشای ویدیوهای زنده.

نتایج غنی شده ویدئو

Job Posting یا موقعیت شغلی

Job Position Rich results (نتایج غنی شده موقعیت شغلی) لیست مشاغل را برای موقعیت خاصی در نتایج جستجوی غنی شده نشان می دهد. موقعیت ها و اطلاعات تماس کارفرما را نمایش می دهد.

نتایج غنی شده موقعیت شغلی

organization یا سازمان

organization Rich results (نتایج غنی شده سازمان‌ها) اطلاعات کلیدی درباره سازمان‌ها، شرکت‌ها یا برندها، از جمله لوگو، آدرس و اطلاعات تماس آنها را نشان می‌دهد.

نتایج غنی شده سازمان ها

انواع متعددی از نتایج غنی وجود دارد. برای دیدن همه آنها، می توانید Google Search Gallery را بگردید.

می‌توانید همه گزینه‌های اسنیپت را بیابید و بر اساس محتوای سایتتان تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما بهتر است.

گالری جستجوی گوگل

علاوه بر این، در صورت دریافت یکی از این نتایج غنی، می‌توانید بررسی کنید که چگونه محتوای بهبود یافته شما در SERP ظاهر می‌شود:

نتایج غنی شده دستور پخت

نتایج غنی چگونه برای وب سایت شما مفید است؟

ما آموخته‌ایم که نتایج غنی اطلاعات مرتبط‌تری را در رابطه با درخواست‌های کاربر نشان می‌دهند. اما آیا داشتن نتایج غنی می تواند به هر طریقی وب سایت ها را تحت تأثیر قرار دهد؟

همیشه گفته ام: اگر کلیک برنده نشدید، نمی‌توانید فروش را انجام دهید. اما اگر مورد توجه قرار نگیرید، نمی‌توانید کلیک را برنده شوید

بیایید ببینیم نتایج غنی چگونه برای وب سایت شما مفید است:

نرخ کلیک (CTR) خود را بهبود بخشید

نتایج غنی ظاهر فهرست شما را در نتایج جستجو بهبود می بخشد، شما را از رقبایتان متمایز می کند و CTR را هنگام جستجو برای محصولات و خدمات خاص بهبود می بخشد.

فهرست‌های غنی شامل جزئیاتی هستند که در غیر این صورت در فهرست جستجو قابل مشاهده نیستند. تصاویر، تعداد ستاره ها، در دسترس بودن محصول، قیمت و سایر ویژگی های چشم نواز توجه کاربران را به خود جلب می کند و آنها را به کلیک بر روی پیوند ترغیب می کند و در نتیجه CTR بالایی دارد.

همچنین، Search Engine Journal article اشاره می کند که بیش از 4.5 میلیون جستجوی کاربران معادل 58٪ مواقع روی نتایج غنی کلیک می کنند، در مقایسه با CTR 41٪ برای نتایج غیر غنی.

ترافیک ارگانیک خود را افزایش دهید

نتایج جستجوی غنی از نظر بصری جذاب‌تر از فهرست‌های نتایج جستجوی معمولی هستند، بنابراین توجه کابران را جلب می‌کند و نرخ کلیک را افزایش می‌دهد.

هرچه CTR شما بالاتر باشد، احتمال اینکه کسی از طریق لینک کلیک کند و وارد سایت شما شود بیشتر می شود و در نهایت ترافیک ارگانیک بیشتری ایجاد می کند.

با جستجوگران اعتماد و اعتبار ایجاد کنید

رتبه‌بندی‌ها و بررسی‌ها با نشان دادن میزان رفتار یک وبسایت با کاربران خود، به تعیین سایت‌های قابل اعتماد کمک می‌کنند.

اگر وب سایت شما به عنوان یک نتیجه غنی شده با رتبه بندی و بررسی کاربران همراه باشد، به احتمال زیاد به یک منبع قابل اعتماد برای کاربران تبدیل می شود.

زیرا رتبه‌بندی‌ها و بررسی‌های آنلاین یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین اینکه آیا کسی به یک وب‌سایت خاص اعتماد دارد یا خیر، در نظر گرفته می‌شود.

نرخ پرش سایت را کاهش می دهد

اگر بازدیدکنندگان بلافاصله بدون یافتن اطلاعات مورد نظر خود صفحه را ترک کنند، نرخ پرش یا bounce rate بالا رخ می دهد.

در نتایج غنی، به کاربران مرتبط ترین جزئیات مربوط به جستجو هایشان ارائه می شود. این به جستجوگران اجازه می دهد تا به راحتی اطلاعات مهم را در صفحات جستجو پیدا کنند، در زمان آنها صرفه جویی می شود و به آنها اجازه می دهد تصمیم بگیرند که آیا روی لینک کلیک کنند یا خیر. همچنین باعث می شود آنها مدت بیشتری در سایت شما بمانند، تجربه پیمایش وب کاربران را افزایش می دهد و نرخ پرش را کاهش می دهد.

تبدیل ها را افزایش می دهد

نتایج غنی یک راه عالی برای بهبود تبدیل در وب سایت شما با ارائه توضیحات دقیق از محصولات یا خدمات در نتایج جستجو هستند.

به بیان ساده، نتایج غنی CTR را افزایش می‌دهند که منجر به ترافیک بیشتر می‌شود که به معنای تبدیل بیشتر است.

سئو را بهبود می بخشد

اگرچه شواهد ملموسی وجود ندارد که نشان دهد نتایج غنی و داده‌های ساختاری مرتبط با آنها به رتبه‌بندی بالا در جستجو کمک می‌کند، حتی جان مولر از گوگل نیز می‌گوید که قطعه‌های غنی به عنوان یک عامل رتبه‌بندی رسمی در نظر گرفته نمی‌شوند.

با این حال، نتایج غنی، نرخ کلیک را بهبود می بخشد و نرخ پرش را کاهش می دهد، دو معیار مهمی که گوگل برای تعیین موفقیت یک وب سایت استفاده می کند.

ما نتایج غنی و چگونگی بهبود رتبه سایت، سئو، CTR و غیره را توضیح داده ایم.

اکنون ممکن است تعجب کنید که چگونه گوگل می‌داند چه چیزی را در نتایج غنی واکشی کند و کدام بخش از اطلاعات محتوای صفحه وب به عبارت‌های جستجو مرتبط است و می‌تواند به عنوان نتایج غنی نمایش داده شود.

چه کسی به موتورهای جستجو می گوید که این اطلاعات مربوط به یک دستور غذا است، این یک بررسی است، یا این یک صفحه سؤالات متداول است؟

در اینجا Structured Data و Schema ایفای نقش میکنند.

موتورهای جستجو در نهایت ربات هستند. آنها نمی توانند مانند ما زبان انسان را بفهمند یا محتوای سایت را بخوانند.

افزودن محتوای وب سایت در قالب ساختاری مناسب با استفاده از Schema Markup (نشانه گذاری اسکیما) این کار را آسان می کند و به موتورهای جستجو اجازه می دهد محتوای سایت ما را بهتر بخوانند و درک کنند.

بیایید اکنون Structured Data (داده های ساختاریافته) و نحوه پیاده سازی Schema Markup (نشانه گذاری اسکیما) را در وب سایت خود یاد بگیریم.

Structured Data (داده های ساختاریافته) چیست؟

Structured Data (داده های ساختاریافته) یک قالب استاندارد شده برای ارائه اطلاعات در مورد یک صفحه و شناسایی محتوای آن است. هدف اصلی Structured Data (داده های ساختاریافته) کمک به موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ یا یاهو است که محتوای شما را بهتر درک کنند.

به قول خودم: محتوا برای انسان است. Structured Data (داده های ساختاریافته) برای ماشین‌ هاست.

وقتی انواع خاصی از محتوا را با Structured Data (داده های ساختاریافته) علامت گذاری می کنید، ممکن است گوگل Rich Results (نتایج غنی) از سایت شما را در نتایج جستجو نشان دهد.

این فرآیندِ تشکیلِ یک قالب Structured Data (داده های ساختاریافته) برای محتوای وب سایت است که با افزودن کد در یک واژگان استاندارد، یعنی Schema.org انجام می شود.

Schema.org چیست؟

Schema.org یک واژگان استاندارد وب منبع باز جهانی است که موتورهای جستجو را قادر می سازد محتوای وب سایت شما را در SERP ها درک و ارائه کنند. نشانه گذاری Schema (اسکیما) به بهبود حضور آنلاین شما کمک می کند و به موتورهای جستجو کمک می کند تا بدانند چه می خواهید بگویید و چگونه می خواهید آن را نشان دهند.

با پیاده سازی واژگان Schema.org، خوانایی صفحات وب خود را برای موتورهای جستجو بهبود می بخشید. این امر به موتورهای جستجو امکان می دهد محتوای شما را بهتر درک کنند و نتایج بهتری را بر اساس محتوایی که ارائه می دهید نشان دهند.

اکنون که می دانید Structured Data (داده های ساختاریافته) و نشانه گذاری Schema (اسکیما) نقشی حیاتی در دستیابی به Rich Results (نتایج غنی) برای محتوای سایت شما دارند، یک سوال در ذهن همه ایجاد می شود: چگونه می توانم نشانه گذاری Structured Data (داده های ساختاریافته) را به وب سایت خود اضافه کنم؟

نحوه استفاده از واژگان Schema.org

شما می توانید Schema را در صفحات وب خود با استفاده از یکی از این سه فرمت پیاده سازی کنید:

  • JSON-LD
  • Microdata (میکروداده)
  • RDFa

Microdata و RDFa از تگ‌ها و ویژگی‌های HTML برای تعریف داده‌ها استفاده می‌کنند، در حالی که JSON-LD یک شی جاوا اسکریپت را در سر صفحه یا بدنه صفحه وارد می‌کند.

فراتر از همه فرمت ها، JSON-LD فرمت پیشنهادی به دلیل مزایای متعدد آن است، از جمله:

  • فرمت JSON-LD حتی توسط گوگل ترجیح داده می شود.
  • یک اسکریپت را در <head> یا در <body> صفحه تزریق کرد.
  • بر کد HTML موجود صفحه تأثیر نمی گذارد.
  • اجرای سریعتر و آسان تر
  • زمان کمتری برای به روز رسانی می گیرد و بر عملکرد وب تأثیر نمی گذارد.
  • مطابق با دستورالعمل های W3C
  • انسان دوست

در اینجا یک مثال ساده از Structured Data (داده های ساختاریافته) با فرمت JSON-LD آورده شده است:

نمونه اسکیما محصول

بیایید به چند روش برای افزودن Structured Data (داده های ساختاریافته) به وب سایت خود نگاه کنیم.

نشانه گذاری Schema (اسکیما) خود را آزمایش، اعتبارسنجی و نظارت کنید

افزونه Google Structured Data به طور خودکار کدی را اضافه می کند تا موتور جستجوی سایت جوملا شما را راحت کند و محتوای صفحه وب را در نتایج جستجوی غنی نشان دهد. با این حال، این یک تمرین خوب است که طرح نشانه گذاری وب سایت خود را از نظر اعتبار و صحت بررسی کنید.

این به شما درک بهتری از نحوه تفسیر Structured Data (داده های ساختاریافته) شما توسط موتورهای جستجو و واجد شرایط بودن آنها برای rich results (نتایج غنی) می دهد.

نشانه گذاری Schema (اسکیما) خود را اعتبار سنجی کنید

Google ابزار تست نتایج غنی خود را دارد که به شما کمک می کند صحت نحوی نشانه گذاری Schema (اسکیما) خود را تأیید و آزمایش کنید.

اعتبار سنجی Schema اسکیما

صفحات علامت گذاری شده خود را نظارت کنید

هنگامی که نشانه گذاری Schema (اسکیما) خود را اضافه و تأیید کردید، نظارت بر عملکرد صفحه وب شما ضروری است.

نظارت بر Structured Data (داده های ساختاریافته) ما برای خطاها بسیار مهم است زیرا واژگان Schema.org و الزامات موتور جستجو به طور مداوم بروز می شوند.

به عنوان مثال، ممکن است Google برای فعال کردن نتایج غنی مرتبط با محصول در SERP، به یک ویژگی جدید برای طرح محصول نیاز داشته باشد. اگر Structured Data (داده های ساختاریافته) ما با الزامات جدید مطابقت نداشته باشد، Rich Result (نتیجه غنی) برای فهرست ما حذف خواهد شد.

کنسول جستجوی گوگل (GSC) یک ابزار رایگان است که به شما کمک می کند تا Rich Results (نتایج غنی) خود را نظارت کنید.

در داشبورد GSC، گزینه ای را دریافت خواهید کرد که در آن می توانید گزارش های عملکرد محتوای خود را بر اساس نوع نتایج غنی فیلتر کنید:

Google Search Console کنسول جستجوی گوگل

علاوه بر این، Enhancements (بهبودها) یک نمای کلی از انواع Rich Results (نتایج غنی) که در سایت شما شناسایی شده اند ارائه می دهد.

بخش Enhancements کنسول جستجوی گوگل

وقتی روی یکی از انواع نRich Results (نتایج غنی) کلیک می‌کنید، به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که گزارش مفصلی حاوی URL‌ها و هشدارهای معتبر و نامعتبر را نشان می‌دهد.

خطاهای Rich Results نتایج غنی کنسول جستجوی گوگل

به یاد داشته باشید که گوگل فورا نشانه گذاری Schema (اسکیما) را در صفحات وب شما تشخیص نمی دهد. شناسایی و درک Structured Data (داده های ساختاریافته) سایت شما تقریباً 3-4 روز زمان می برد.