تغییر ترجمه افزونه ها در جوملا به سادگی از طریق بخش سیستم > نادید گرفتن زبان (در زبان انگلیسی system > language override ) امکان پذیر است. ولی قبل از شروع تغییر ترجمه افزونه های جوملا باید یک سری موارد را درباره فایل های زبان جوملا بدانید. در این ویدئو بطور کامل با سیستم ترجمه جوملا آشنا می شوید.

در مقاله چند زبانه کردن جوملا با نحوه چند زبانه کردن جوملا آشنا شدید. مسئله ای که ممکن است اینجا رخ دهد این است که ممکن است بعضی از افزونه های شما، فاقد زبان فارسی باشند. یعنی متن های افزونه ها چه در بخش کاربری و چه در بخش مدیریت به زبان فارسی نباشند. بنابراین خودتان باید زحمت ترجمه افزونه به زبان فارسی را بکشید.

در سیستم ترجمه جوملا، متون داخل افزونه ها در فایل های متنی با فرمت ini ذخیره می شود. اگر وارد پوشه language درمسیر نصب جوملا بشوید به ازای هر زبانی که روی وب سایت جوملا نصب کرده باشید یک پوشه می بینید که با کد آن زبان نامگذاری شده است. مثلا پوشه fa-IR حاوی فایل های ini ترجمه افزونه ها به زبان فارسی و پوشه en-GB برای زبان انگلیسی است. به جز پوشه های حاوی فایل های ini زبان افزونه ها، یک پوشه دیگر به نام override نیز دارید که هر گاه از طریق منوی سیستم > نادید گرفتن زبان اقدام به تغییر ترجمه افزونه های جوملا می کنید، این تغییرات در فایل ini در داخل این پوشه ذخیره می شود.

پیش تر اشاره کردیم که متن های مربوط به افزونه های جوملا در فایل هایی با فرمت ini ذخیره می شوند. اگر هر یک از این فایل ها را در ویرایشگر متن (مهم نیست کدام ویرایشگر، notpad یا notpad++ یا حتی ادیتور های و  IDE های برنامه نویسی ) باز کنید می بینید که ترجمه افزونه های جوملا در زوج های کلید-مقدار یا key-value ذخیره شده اند:

کلید ( key ) ها متون ثابتی هستند که با حروف بزرگ یا capital نوشته شده اند و همواره ثابت هستند. 

مقدار ( value ) ها متونی هستند که ترجمه هر متن در افزونه را به زبان مورد نظر بصورت رشته در بر دارند.

نکته: در تمام زبان های برنامه نویسی منظور از رشته، متن های معمولی یا اصطلاحا رشته متون هستند که حتما باید داخل دبل کوتیشن ( " ) قرار بگیرند.

چنانچه افزونه ای فاقد ترجمه زبان فارسی باشد تنها کافیست فایل زبان انگلیسی آن را در پوشه fa-IR کپی کرده و مقادیر هر کلید را به فارسی ترجمه کنید.

توجه: اگر نام فایل ini با عبارت en-GB شروع شده بود (مثلا en-GB.contact.ini ) نیاز به باز نویسی نام فایل خواهد بود. باید عبارت en-GB را با fa-IR جایگزین کنید.

در ویدئویی که در ادامه آمده است با جزئیات بیشتری در این مورد آشنا می شوید: