کامپوننت کاربران جوملا به خاطر دارا بودن ویژگی سطح دسترسی، گام بلندی در جهت افزایش امنیت سایت برداشته و با ایجاد سطح دسترسی های مختلف، مدیریت دسترسی به بخش ها و محتواهای مختلف فراهم می کند. در جوملا می توانید هر کاربر را در یک یا چند گروه کاربری خاصی قرار دهید و برای هر سطح دسترسی، گروه کاربری های خاصی تعریف کنید. با اینکار، ضمن افزایش امنیت وب سایت تان، می توانید دسترسی به منوها، ماژول ها، مطالب، کالا ها یا هر محتوای دیگری را محدود به گروه کاربری خاصی کنید.

در ویدئویی که در ادامه آمده است به طور مفصل با این امکان آشنا می شوید:

گروه های کاربری در جوملا

جوملا بطور پیشفرض 9 گروه کاربری تعریف کرده است:

  • Public یا عموم: شامل تمام کاربران فارغ از اینکه در سایت ثبت نام کرده اند یا نه. بطور پیشفرض تمام محتوای بخش کاربری سایت دارای این سطح دسترسی است. این گروه کاربری به بخش مدیریت هیچ دسترسی ای ندارد.
  • Guest یا مهمان: شامل تمام کاربرانی که در سایت ثبت نام نکرده اند. این گروه کاربری به بخش مدیریت هیچ دسترسی ای ندارد ولی چون زیر مجموعه گروه کاربری Public است مثل یک کاربر Public می تواند بخش کاربری سایت را ببیند.
  • Manager  یا مدیر، شامل مدیران عملیاتی می شود که وظیفه مدیریت و انجام کاری را بر عهده دارند.
  • Administrator یا مدیریت: شامل کاربرانی که وظیفه تعیین خط مشی ها و اهداف را تعیین می کنند. معمولا کارفرما را در این گروه کربری قرار می دهند.
  • Registered یا ثبت نام کرده: شامل کاربرانی که در سایت ثبت نام کرده اند. این گروه کاربری به بخش مدیریت هیچ دسترسی ای ندارد.
  • Author یا مولف
  • Editor یا ویرایشگر
  • Publisher یا ناشر
  • Super Users یا ابر کاربر: دارای سطح دسترسی حئاکثری هست. شما به عنوان توسعه دهنده یا طراح سایت در این گروه کاربری قرار می گیرید.

البته شما به تمام این گروه های کاربری نیاز ندارید و آنهایی که ممکن است لازم تان شود دارای توضیحات هستند. به عنوان مثال، اگر برای یک شرکت بزرگ سایت طراحی کرده اید، خودتان Super user، کارفرما و احتمالا مدیران رده بالا (بستگی به سیاست های شرکت دارد) در گروه Administrator ، و سایر افراد بنابر ضرورت در گروه Manager قرار می گیرند. ولی چنانچه سایت را برای دفتر کار کوچک یا شخص خاصی طراحی کرده اید تنها به دو گروه کاربری Super User ( برای خودتان) و Administrator ( برای کارفرما ) نیاز دارید.

هر سطح دسترسی درای مجوز هایی جهت ایجاد، ویرایش و حذف محتوا در افزونه های مختلف جوملاست. همچنین تعدادی از سطح دسترسی ها به بخش مدیرت جوملا دسترسی ندارند. در ویدئویی که در ادامه آمده است بطور مفصل دراین مورد صحبت شده است:

سطح دسترسی های جوملا

سطح دسترسی ها در کامپوننت کاربران جوملا برای مدیریت یک یا چند گروه کاربری استفاده می شود. هر سطح دسترسی حتما و حداقل باید عضو یک سطح دسترسی باشد در غیر اینصورت، فرقی با کاربر Public یا Guest نمی کنند. بطور پیشفرض در جوملا 5 سطح دسترسی وجود دارد:

  • Public یا عموم که گروه کاربری به همین نام در آن قرار دارد.
  • Guest یا مهمان که گروه کاربری به همیننام در آن قرار دارد.
  • Registered یا ثبت نام کرده که گروه های کاربری Manager (مدیر) و Registered (ثبت نام کرده) و Super Users (ابر کاربر) در آن قرار دارند.
  • Special یا ویژه که گروه های کاربری Author (مولف) و  Manager (مدیر) و Super Users (ابر کاربر) در آن قرار دارند.
  • Super Users یاابر کاربر که گروه کاربری Super Users (ابر کاربر) در آن قرار دارد.

هنگامی که محتوایی در جوملا درست می کنید، اعم از منو، مجموعه، مطلب، محصول یا هر محتوای دیگر، آن محتوا بطور پیشفرض دارای سطح دسترسی Public است مگر اینکه شما در تنظیمات محتوا، سطح دسترسی دیگری برری آن در نظر گرفته باشید.